Gyakorlati vezetés
Egy óra egyenlő 50 perc vezetés és 10 perc szünet, illetve 100 perc megszakítás nélküli vezetés. Oktatást a szakoktatók általában munkanapokon 6 órától végeznek.
Iskolánknál a gyakorlati oktatáshoz a tanuló, kocsi típust választhat. Ezek a következők:
- Segédmotor: Honda Dio
- „A/1” : Honda NES-125, Honda CBR-125
- „A2”: Honda CBF-500
- „A” : Kawasaki ER-6N
- Személygépkocsik:WV Golf, Skoda Fabia, Ford Fiesta, Toyota Corolla, Peugeot 307
- Tehergépkocsi: MAN 14-220
- Autóbusz: Volvo
A mennyiben saját járművet kíván használni, annak feltételeit külön szerződésben kell meghatározni.
Ha bármelyik gyakorlati vizsgáját (rutin, járműkezelés, forgalmi) bármelyik kategóriából (kivéve a kombinált kategóriáknál, amennyiben a vonó járműre a vizsgázónak korlátozás nélküli (mechanikus váltós) vezetői engedélye van) automata váltós járművel teszi le úgy a jogosítványába is ez a korlátozás bejegyzésre kerül és így csak automata váltóval ellátott járművet vezethet.
A vezetési gyakorlat alap- és főoktatási részében meghatározott feladatokból áll. A kötelezően előírt minimum óraszámokat mindenkinek le kell vezetni. Egyéni adottságnak, nemnek, életkornak itt jelentős szerepe van és befolyásolja a személyenkénti óraszükségletet. A forgalmi feladatra előírt óraszámok csak sikeres járműkezelési vagy rutinvizsga után kezdhetők meg (kivéve a ”B” kategóriát és az „A1” kategóriát meglévő ”B”kategóriával). Hiányozni a gyakorlati foglalkozásokról nem lehet, és a mulasztást pótolni kell. Az előírt óraszámokat tényleges járművezetéssel kell eltölteni.
Az oktatás során, a járművön a tanuló, a szakoktató és az ellenőrzésre jogosult személyek tartózkodhatnak. Ezen kívül a tanuló hozzájárulásával jelen lehetnek még szakoktató-jelöltek és megfigyelő tanulók is.
A kétkerekű járművek vezetőinek gyakorlati oktatása és vizsgája során a tanuló a következő felszereléseket köteles viselni: bukósisak, szemüveg (a bukósisak kialakításától függően), protektoros hosszúnadrág és protektoros dzseki, protektoros kesztyű, magas szárú zárt cipő vagy csizma.
Motorkerékpár hátsó ülésén oktatás közben személy nem szállítható. A tanuló, ha az oktató nem jelenik meg a megbeszélt helyen és időben, akkor legalább 20 percet várjon rá. Fordított esetben az oktató a teljes tervezett vezetési időt köteles megvárni. Kisebb hiba elhárítása (pl. kerékcsere, égőcsere, ékszíjcsere) az óra része, ha a hiba elhárításához 20 percnél több idő szükséges, akkor a vezetést el kell halasztani és a tanulót egy másik időpontban, kárpótolni kell.
A ténylegesen vezetéssel töltött időt, kilométert, dátum szerint a vezetési kartonon rögzítik, a tanuló valamint az oktató az óra elején és a végén is aláírásával hitelesítik.
A gyakorlati vezetés egyben forrása a legtöbb konfliktusnak is, ezért itt tartjuk szükségesnek rögzíteni a tanuló jogait és kötelezettségeit.